Ny sport!

I dag åkte jag och Billy till Trossnäs för att testa en ny sport: Dragweight. 
 
(Ivan och husse stannade hemma och höll ställningarna i soffan.)
 
Vi kopplade fast en fiffig förlängning i Billys sele, och sedan en kedja på 700 gram, det är 10 % av vad han väger. Sedan gick vi ungefär två kilometer. Billy kunde inte ha brytt sig mindre, ärligt talat. Han behöver lite större utmaning nästa gång, den saken är klar. Men vi gillade det, helt klart!
 
 
Jag tror att DW kan vara perfekt för Billy under vintern och våren. Jag behöver något som kan suga musten ur honom nu under tiden jag är ganska höggravid och sen under kommande barnvagnspromenader. Han är ju van långpromenader och att sporta agilty flera gånger i veckan, och jag vill inte att han ska tappa muskler och kondition bara för att jag gör det...
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh vad kul!! Det där vill jag testa på Tex när han blir tillräckligt gammal. Saker finns redan hemma till att sy en. Det var dock tänkt till min Rocky men det får bli en WP-sele till Tex ist. Men vad är det för förlängning? Kan du inte berätta mer om den och hur den sitter mm.

Svar: Absolut! :)I Karlstad finns en gäng DW/WP-entusiaster som har dragpromenader flera gånger i veckan på olika platser. De tar med utrustning som nybörjare kan låna – eftersom en WP-sele är ju inte något som en köper "bara så där", de är ju rätt så dyra... Så länge hunden drar mindre än typ 20-25 % av sin egen vikt är det ingen fara att ha en vanlig sele, men vid vikter över det är det mer noga med ordentlig sele för att det ska belasta rätt och inte bli fel eller skador.

Förlängningen som Billy har på bilderna är egentligen för en mycket större hund, men de hade inte småhundsgrejer med i lördags. Helst ska den vara så lång/kort att pinnen hamnar strax bakom bakbenen och att den inte släpar i marken, det är bara kedjan som ska göra det. Förängningen/distansen är gjort med tunn vajer med karbinhakar, och så själva pinnen då. "Pinnen" är nog ett metallrör, om jag minns rätt. Enkel och lätt men smart konstruktion. :) Jag fäste den i sidorna på Billys sele, inga konstigheter alls. Lite som en travsulky liksom :D
Lisa

2014-11-30 @ 09:12:26
URL: http://xifon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0