Dragweight x 2

Både i går och i dag har Billy fått dra kätting. Vikten ligger på 1 kilo, och nästa pass ska jag öka på lite mer. Han behöver en tydlig uppgift och gärna en utmaning för att fokusera och jobba som bäst, nu är det på gränsen till för lätt och då börjar han snabbt tänka på annat och glömma bort själva arbetet. 
 

Vi har fokuserat på dragsituationen och infört lite regler. När han har selen på får han inte galoppera, inte kissa (bara "i farten") eller bajsa och inte stanna/dra iväg på doftfläckar eller spår. Jag belönar däremot rätt tempo och bra position mycket generöst, vilket alltid ger snabbt resultat. I dag var han jätteduktig hela rundan!
 
Vi går först vanlig promenad så att han får nosa och kissa och bajsa och "gå fult". Sen byter jag till selen och då är det arbete och "gå fint" som gäller. Efter 20 minuter byter jag tillbaks och han är ledig igen. Inga konstigheter. 
 
Ivan är med på promenaderna, han går lös och sköter sig själv på ett alldeles förträffligt sätt. Älskar att han kan vara både lös och lydig samtidigt!
 
 
Nu var det ungefär tio minuter sedan vi kom in, och båda hundarna har gått och lagt sig. Jag ÄLSKAR trötta hundar! Plus att jag vet hur skönt de är att vila efter ansträngning. Det är verkligen ljuvligt, och jag tror att pinnarna håller med.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vårt köper man en sån drag sele lite svårt att hitta tack

2017-03-19 @ 08:30:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0