Ivans läggande

Pivi har perfekt läggande, men inte på alla underlag.
Inomhus och på gräs är han klockren – snabb och korrekt och utan tvekan. Men på grus, i ridhus och på flera andra underlag går han inte hela vägen ner. Han gör liksom ett tappert försök som ser ut som läggande, men armbågarna nuddar inte marken och han verkar tycka att det är obehagligt. Det ser ut som att han hukar. Han vet vad han ska göra, men något hindrar honom från att göra det till 100 %. Jag upplever det inte som lathet eller som att han försöker komma undan, han är alltid väldigt ambitiös och välmotiverad när vi tränar rally. 
 

Han har ju ingen päls på magen (på riktigt, han är typ helt kal) och jag vet ärligt talat inte om det är värt att nöta hur mycket som helst i och med att han antagligen inte tycker att det känns särskilt bra. Jag tycker ju knappast att det är skönt att ligga naken på en grusplan, och det är väl ungefär samma känsla för honom. 
 
Så... Jag frågar er, ni som läser. Någon kanske vet?
Är det någon av er som som har en aning om hur domaren tänker när hen ritar banan, tar hen hänsyn till saker som underlag och ligg-skyltar, spelar det någon roll för skyltvalet om det är grus eller gräs? Och hur länge ska hunden ligga? Skulle det dyka upp en ligg-skylt i ett kallt ridhus finns det inte en chans att Ivan ligger/hukar i mer än en millisekund, till exempel.
Är liggandet lika noga som jag tror, eller kan Ivan lyckas komma undan med att huka sig?
 
 
 (Hehe, här syns det faktiskt lite av hur naken han är på undersidan.)
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Kanske starkare motivation krävs på andra underlag? Blir han annorlunda i sättet? Ivrigare som gör att han inte gör hela vägen?

Svar: Han är alltid ganska ivrig när vi tränar, men har vanligtvis inga problem med stadga... Jag får kanske börja med en ny belöningsstrategi och se om det blir skillnad. Kastbelöning kanske vore något, det brukar ge snabba resultat.
Lisa

2014-08-18 @ 20:56:41
URL: http://www.echosierra.se
Postat av: Kajsa

Min kalmagade hund är precis som din med läggandet. Lägger de sig inte ordentligt på tävling så blir det felö och -10. Armbågarna ska ner och de ska ligga stabilt, inte doppa sig och studsa upp igen. Jag har gett upp, jag tänker att hunden uppenbarligen inte tycker om att ligga på grus/blött gräs/snö, och ingen belöning i världen kan få henne att göra det med glädje. Jag tänker att jag ska göra en i övrigt så
bra runda att vi har råd med avdrag för hukande (Det är planen alltså, det är inte så att vi alltid följer den). Skiter det sig så kommer det fler tävlingar, och är jag inte beredd att ta risken så får jag helt enkelt hoppa över tävlingar där jag vet att det är otrevligt liggunderlag.

Svar: Vad skönt att höra att det fler som har samma bekymmer (även om det så klart inte är roligare för det...). Jag vet faktiskt en domare som ändrade banan och tog bort alla liggskyltar när vi tävlade på en inoff förra hösten och överraskades av frost på marken. Så uppskattat! Jag tänker nog nöta på lite till, men känner inte att jag är det minsta intresserad av att träna om han kan riskera att tycka att träningen blir obehaglig. Då blir det inget med det, och som sagt - en bra runda i övrigt kan göra att vi kan kosta på oss ett dåligt ligg. (Hehehe!)
Lisa

2014-08-20 @ 22:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0