Burträning

Hur går det med burträningen?
Jovars, inga konstigheter!


I går tog jag in canvasburen från bilen, det är dags att påminna hundarna om att den finns i och med att vi har lite utflykter planerade framöver.

Billy älskar burträning, men inte att behöva stanna i den. Ivan bryr sig inte särskilt mycket, och har därför inte fått någon vidare träning. 

Billy kan kommandot "buren!" sedan tidigare, och galopperar in och lägger sig i buren då. Han är jätteduktig!

Ivan behövde däremot lära sig från början. Mitt bästa burträningstips har jag fått från Sara, och det är att belöna bort från buren. Det låter kanske bakvänt, men det är galet effektivt.

Börja enkelt:
Hund nuddar bur = beröm och kasta godis bort från buren. Hunden kommer antagligen tillbaka till buren ganska omgående, annars får du ropa på den. Upprepa några gånger så att hunden förstår att bur = belöning.

Sedan går det att eskalera väldigt snabbt, Ivan låg fint i buren efter några minuter. Duktig pluttis!





Kommentarer
Postat av: Team Cia

Åh tack för tips :D Börjar bli dags att burträna inför höstens kurser här. Går fint att vara i buren så länge jag är nära, men går jag ifrån blir det genast jobbigt. Har haft en burträningspaus i sommar, men nu fick jag lite ny energi med ditt tips :D

2014-08-09 @ 12:03:47
URL: http://tasskompassen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0