Billys helg

Billy, min Billy.
Mitt hjärtas önskeprins. 
Billy har haft en enda stort diskdisco den här helgen. 
Vi diskade oss både i agilityn och i utställningsringen båda dagarna, men vad gör det om hundra år? Jag har ingen utställningshund, och det vet jag ju. Billy är verkligen supersnygg och han har allt en dvärgpinscher kan drömma om – inklusive en eller två extra centimetrar. Han är för stor för utställningsringen, helt enkelt. 
 
Helgen har varit helt toppen. Jag har haft gott sällskap och träffat många nya och några bekanta personer. Håller förresten på att dö av smicker när någon säger "Hej! Jag läser din blogg..." Underbara människor! ♥ 
 
På lördagen dömde Rodi Hübenthal. 
Så här säger kritiken:
 
Allt för stor, 34 cm. Mycket välbyggd. Maskulint bra huvud, mycket bra hals. Kort, kompakt kropp, välutvecklad bröstkorg med bra förbröst. Goda vinklar och typiska bra rörelser.
 
Och så här sa domaren:
Han är jättesnygg, och han har allt jag vill se hos en dvärgpinscher. Han är helt perfekt förutom 2 cm på höjden. Det är synd att han är så stor... Men du, lägg inte pengar på utställning.
 
På söndagen dömde Jan Herngren.
Så här säger kritiken:
Fina proportioner på höjd och längd. Bra huvud och uttryck, fina öron. Makerad haka. Utmärkt över- och underlinje. Välformad bröstkorg. Goda vinklar fram och bak. Fina tassar. Rör sig välbalanserat och harmoniskt med ett bra flyt i sitt steg. Fin attityd. Diskvalificerad på grund av storlek. 
 
Mätresultat: 33 cm
Mentalitet: Härlig
 
Och så här sa domaren:
Han är för stor, och det är inte jag som sätter standarden. Men han är helt utmärkt i övrigt, han är så fin och så trevlig. Jag har gett honom väldigt fin kritik. 
 
 
Det är ju lite konstigt att han kunde krympa en hel centimeter på ett dygn, men första domaren mätte med måttband och andra hade en riktig mätsticka. Jag väljer att gissa att han är 33,5 cm hög helt enkelt.
Och Rodi har rätt, jag ska inte lägga pengar och tid på att gå på utställning. Billy kommer aldrig bli en utställningschampion och det är inte heller där jag har mitt fokus. Han är ju en sporthund! 
 
Jag har tyvärr bara en enda bild, resten finns i Ingelas kamera...
Men här ligger han, kungen. Han har varit en jätteduktig burhund i tältet och har chillat för fullt mellan varven. 
 
 
Nu ska jag joina hundarna i sängen en kortis innan det blir kvällspromenad, de ligger där som två små kanelbullar och är trötta och ljuvliga. 
 

Kommentarer
Postat av: Elinore

Tråkigt med resultaten! Men måste säga att Billy är den snyggaste dvärgpinscher som jag har sett!

Svar: Åh, tack snälla <3 Han är verkligen en stilig kille, och jag håller på att spricka av stolthet när någon tycker att han är fin.
Lisa

2014-08-25 @ 12:09:47
URL: http://www.neoverona.weebly.com
Postat av: Maria

Har precis hittat till din blogg :) Har oxå en dp-hane som är för stor ca 34 cm.. men han tävlar agility istället för att vinna utställningar.. Fina hundar du har!!

Svar: Hej! Billy tävlar också agility, han älskar det! Jag har ju planer på att erbjuda Billy som avelshund, och därför känns det viktigt han har i alla fall har varit inne i utställningsringen och fått några omdömen av olika domare, men vårt fokus ligger helt klart på sport och användbarhet :)
Lisa

2014-08-25 @ 12:58:00
Postat av: Ingela

Du ska vara stolt över Billy, han är sååå snygg och snäll! inte ofta som domaren skriver något i mentalitet rutan. Även om dom tycker att hunden är trevlig så han stack ut lite extra där.

2014-09-15 @ 20:57:26
URL: http://andeless.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0