Massage, stretch och agility

I går var vi hos Urre-Burr igen, för Ivans tredje och Billys andra massage. 
Ivan är nu mera lika spänd som kokt spagetti, så nu behöver han inte masseras på ett tag. I stället blir det fokus på Billy. 
 
Varför behöver Billy massage?
Han är stel i nacke och "axlar"/skuldror, typisk stelhet som kommer av koppeldrag (och en personlighet som vill ha koll på allt och som är som en radar). Billy behöver också mjuka upp och stretcha sina bakben, han har så mycket muskelmassa där att det är viktigt att hålla dem välsmorda så att de inte stelnar. Stretcha alla ben, viktigast är att sträcka ut och stretcha fram bakbenen, och töja skuldror+bog. 
 
Förutom att det är skönt, så kommer att han bli mjukare och rörligare - och därmed minskar skaderisken. Dessutom kommer det här göra att Billy blir mer explosiv och får ett bredare rörelseregister - och massage inför en start ger en riktig kick (bättre blodcirkulation och syreutbyte i musklerna). Billy har inga skador, han är tvärt emot väldigt frisk och i toppform. Men agility är en farlig sport med många risker, och jag vill gärna konservera och bevara toppformen så länge som möjligt... 
 
Ni ser ju själva, jag räknar med något slags dunderunder här. Min masterplan för vintern är att träna något så in helvete ambitiöst och att ägna en stund åt massage, strech eller balansträning varje dag. Nästa år ska vi vara farliga på tävlingsbanorna, och därmed basta.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Många hundar lider nog av stelhet pga koppeldrag. Vi har sele på våra men det skulle nog inte skada att kolla upp hur det ser ut med dom också. Inte för att dom drar mycket men ändå. Massage är ju alltid bra och avslappnande.

Svar: Precis. Mina står och går mycket på bakbenen också, och det är inte heller så bra eftersom de lätt får knasiga spänningar av det.
Lisa

2013-11-15 @ 10:31:57
URL: http://www.echosierra.se
Postat av: Julia

Massage är verkligen underbart! Min hund skulle nog behöva en genom koll och mjuka upp sig lite. Även börja öva mera på balansen för agility behövs.

Svar: Jag har märkt att pilatesbollen är helt fantastisk, båda hundarna blir väldigt glada och ivriga när jag tar fram den. :D Billy är däremot inte helt förtjust i att stretcha, men det går sakta men säkert framåt...
Lisa

2013-11-15 @ 11:54:36
URL: http://aktivatassar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0