Krokig och sned

Sedan Ivan var hos massören första gången för snart en månad sedan har jag väldigt noggrant studerat hur han rör sig - bara för att inse hur sned han faktiskt är. Han jobbar mycket mer med höger bak än vänster bak och det märks i princip hela tiden under promenaderna. Om han hade varit en häst så hade jag vetat precis hur jag skulle jobba för att göra honom mer liksidig, men nu har jag ärligt talat inte en aning.
 


Å andra sidan vet jag heller inte hur stor skada det faktiskt gör.
Ivan är ingen arbetande hund. Han är inte någon sporthund och han är definitivt inte tung, så hans kropp slits egentligen inte särskilt mycket. Han tränar rallylydnad emellanåt (alldeles för sällan), balanserar på bollen några gånger i veckan och går vanliga, varierade promenader varje dag - that's it. 
 
Och det är ju typiskt honom att vara sned, det räcker tydligen inte att vara krokig:
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A-L

Mitt tips är att du tar kontakt med en riktigt duktig hundfysioterapeut som kan hjälpa dig med att reda ut det hela och hjälpa dig m ett träningsprogram. Lycka till!

Svar: Vi har ganska ont om dem här, men jag ska undersöka saken :)
Lisa

2013-11-25 @ 19:05:04
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Heidi

Oavsett vilka genetiska förutsättningar Ivan <3 har - så tror jag - eller är helt övertygad om att han är i sitt livs form - mentalt och fysiskt :-)

Svar: Men åh, vad fint skrivet! Han är rätt nöjd med livet, min lilla krok. <3
Lisa

2013-11-25 @ 19:32:31
URL: http://pinnepojkar.blogspot.com
Postat av: Patricia

Min Edgar felbelastar vänster höft vilset innebär att vi för arbetar med att han ska balansera bättre. Du använder sele vilket är bra, då går de mer naturligt med kroppen. Iaf vgvsele men borde vara samma med den du har nu tycker jag. Pilatesboll som du också tränar kan du låta honom stå med frambenen på bollen och sen flyttar du bollen försiktigt åt sidorna så att han byter vilken höft han lägger vikten på. Gärna göra detta under mjuk underlag sen. Du skulle ju kunna göra som så att han får stå på bollen med bakbenen, för hålla sina tassar i din hand som du flyttar åt sidorna försiktigt. En grej är att putta försiktigt på motsatt höft så han lägger vikten, även trycka försiktigt diagonalt om du förstår. Gå långsamt är bra. Då tenderar hundar att fuska mindre med hur de lägger vikten på höfterna. Cavalettsteg är bra. Massage och stretching men det vet jag att du redan ordnar åt dem. Som du säger så väger Ivan inte så mkt så jag vet inte hur detta kommer slita på hans höft. För min del som har en bulle behöver jag tänka på detta. Edgar bröt höften när han var liten och det är därför han felbelastar än. Han springer väldigt felaktigt så det kan vi inte unna honom lika mkt med så han får simma när tillfällen ges. Men jag tror att med det du redan gör så kommer Ivan klara sig bra. Dina hundar har det bra hos dig helt enkelt.

Svar: Tack, fina du! <3
Jag har märkt att han går mer rätt när han skrittar, så jag ska laborera lite med det i framtiden. Han rör sig likadant i trav och galopp oavsett om han har sele, halsband eller är lös.

Vår massör har hundsim också, men där behöver jag prioritera Billy nu under vintern och träningssäsongen så att han kan vara fantastisk på banorna till våren.

Men cavaletti ska jag definitivt prova!
Lisa

2013-11-27 @ 10:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0