Slalomträning

Jag och hundarna åkte ut till brukshundklubben och tränade lite slalom nu på kvällskvisten. 
Vi har inte tränat slalom på läääänge, och jag hade klurat ut en plan för hur jag skulle lägga upp det:
 
 
 
Det gick skitbra! 
Billy var jätteduktig, jag blev förvånad över hur mycket han kommer ihåg. Han är verkligen riktigt duktig på ingångar.
 
Ivan har lite (mycket) svårt att släppa fokus på mig och godiset, men han gör ingång till en port alldeles galant, två blir lite för mycket för hans virrhjärna. Däremot går han genom eld och vatten om han har en ostbit framför näsan.
 
Jag använde såna här pinnar, som jag tycker är superenkla att jobba med. Bara att sticka ner på lämpligt avstånd:
 
 
 
 

Mer bilder från träningen:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ulle&Killarna

Inspirerande läsning! Vill också komma igång med viltspår. Måste man använde blod?

Superfina bilder!

Tänkte på slalompinnarna du använder, har du köpt dem själv eller är det klubbens? Vet du vart man kan köpa dem?


Svar: Vad kul att du tycker det :)Ja, när man viltspårar använder man blod (och klöv från rådjur, hjort, vildsvin eller älg!). Själva grundsyftet är att kunna spåra upp skadat vilt. Jag tyckte att det var lite konstigt i början, men nu bryr jag inte så mycket. Jag köper mitt blod fryst från ett lokalt slakteri. Det kostar typ 10 kronor per liter. Och jag känner att det är bra att de tar vara på så mycket som möjligt om djuret ändå ska slaktas. (Annars kan man köpa nötblod i charken på coop ibland.)

Slalompinnarna är klubbens, men jag funderar på att göra egna att ha att träna med på hemmaplan också. Jättesmidiga!
Lisa Härdne

2012-07-09 @ 09:16:37
URL: http://killarna.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0