Herregud, jag grinar ihjäl mig

Ivan har blivit attackerad och biten av en dalmatiner.

Han är rädd och chockad, och rent fysiskt verkar det mest vara ytliga sår och svullnader. Han skriker så fort jag tar i honom och ligger bara helt apatisk. Han har blivit biten över bröstkorgen, så vid sidan av frambenen är han svullen och han har ett litet sår mitt på bröstet. Han ser förjävlig ut när han går. Ena frambenet verkar vara lite skadat.
 
 
Ironiskt nog skedde det på parkeringen utanför veterinären, Ivan skulle hoppa in i bilen när dalmatinern kastade sig ut från sin bil och bara tog honom. Det var så fruktansvärt otäckt och gick så himla fort. Vi gick raka vägen in tillbaks, och en jourskötare tog en snabbtitt, konstaterade att det verkade vara ytligt och ingen större fara. Sen varvade vi ner lite innen vi åkte hem. Då, hos veterinären, var Ivan "hanterbar". Han var rädd och ville inte gå ner på marken, men var liksom med och hade koll på läget. 

Efter bilresan hem (8 minuter) har han blivit mer och mer apatisk, han verkar ha ont (han skriker och biter (!!) om jag råkar ta i honom på fel ställe) och ligger just nu platt i soffan och bara ligger.

Min spontana reaktion är att låta honom vara, klappa och trösta lite och kolla till honom emellanåt. Men hur länge ska jag vänta innan jag blir orolig, tänk om han inte äter eller dricker efter ordning?

Och vidare; ska/kan/bör jag polisanmäla dalmatinern? Jag vet att polisen brukar uppskatta att ha historik på hundar. (När våra hästar blev attackerade av en amstaff för några år sedan var polisen väldigt tacksam för att vi rapporterade vad som hade hänt. På den hunden fanns dessutom historik, den hade dödat en katt några månader innan incidenten med hästarna.) Och dalmatinern var inte där med ägaren, utan ägarens föräldrar - men jag har namn och nummer till dem. Åh, vad snurrigt allt är just nu...



Kommentarer
Postat av: Josefin

Huva vilken mardröm! Hoppas att han kryar på sig snabbt och inte får några bestående men, varken fysiska eller psykiska. Har lyckligtvis aldrig varit med om något liknande så jag kan tyvärr inte råda dig ang. polisanmälan och dylikt.

Men så länge du får i honom vätska och kanske något extra gott att äta så ska du nog se att det inte är någon fara!

Håller tummarna hårt för er skull!

Svar: Jag är faktiskt ganska orolig för var som ska hända i den där lilla hjärnan. Han är ju trots allt en ganska känslig kille... Jag åkte tillbaka till veterinären, och har uppdaterat med ett nytt inlägg. Tack för din kommentar och tumhållningen!
Lisa

2012-07-30 @ 13:50:48
URL: http://www.flyingflames.se
Postat av: Ulle&Killarna

Å stackars gubben!:( Fy va tråkigt att sånt ska behöva hända. Och utanför vet. också. Inte konstigt att lilla Ivan gör sina kopplingar!? Vet du om dalmatinern gjort flugit på hundar tidigare? Usch. Hoppas Ivan repar sig psykikt och att hans fysiska skador läker fint. Pussar till den lille från oss<3

2012-08-18 @ 16:04:00
URL: http://killarna.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0