Snipp snipp

Nu på morgonen har jag bokat tid för Ivans kastrering. Solstaden hade tid redan på onsdag.

Någonstans vet jag att det bara kommer bli bättre. Det här kommer förhoppningsvis att ta toppen av Ivans "besvär" (av alla möjliga slag, men inte minst det eviga markerandet inomhus...) och att flocken kommer att bli lite mer balanserad och harmonisk.

Så varför får jag skuldkänslor?
Mina tankar just nu är typ:
"Kommer han att känna sig stympad och förvirrad i sin egen kropp?"
"Tänk om han aldrig förlåter mig?"
"Tänk om han kommer må psykiskt dåligt i all framtid efteråt?"

Herregud.
Behöver lite pepp här va.

Kommentarer
Postat av: Patricia

Jag har själv inga erfarenheter av kastrerade hannar men jag förstår dina skuldkänslor, varför skära i en frisk hund? Men om det inte fungerar bra med att ha honom okastrerad så är kastrering kanske det som kan tänkas lösa era problem. För ett harmoniskt hem med en fungerande flock och individer går väl ändå före att behålla kulor kan jag tänka mig. Han kommer förlåta dig iaf.

Svar: Ja, det är väl lite så jag tänker. Men jag håller inte riktigt med om att "varför skära i en frisk hund?". Han ska inte användas i avel och har ovanor och andra beteenden som är "hormonbaserade", han utmanar ordningen i flocken. Hade han varit häst så hade han varit kastrerad för länge, länge sedan. ;)Det kommer antagligen bli väldigt skönt för honom när hormonstressen släpper.

Men ändåååå.
Känner mig ganska hemsk.
Lisa

2012-08-27 @ 14:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0