Och ingen dag är den andra lik...

Åh, dessa ljuva, glamourösa dagar med hund:

Igår fick jag göra ett bandageBillys ena tass innan vi skulle ut på kvällspromenad. Han haltade dramatiskt och efter en liten undersökning märkte vi att den var irriterad och svullen. Nåväl, bajsa bör man annars dör man, så jag pillade in en bomullspad med lite desivon på mellan klorna och trampdynorna, lindade några varv med wetflexen (en djurägares bästa vän!) och gick på promenad.

Efter promenad, sköljning, kylning, luftning och en god natts sömn var både irritation och svullnad helt borta.
Tack tack.

Alldeles nyss pratade jag med jourveterinären om att Ivan inte riktigt andas som han ska.
Han har börjat snarka ordentligt när han sover de senaste dygnen, det låter liksom ansträngt. Även när han är vaken kan det ibland låta som att luftvägarna blir täta, både på in- och utandning. Då andas han med hjälp av hela magmuskulaturen, så det känns inte alls särskilt normalt.
När jag kände igenom honom förut la jag märke till att han var svullen på båda sidor om svalget.

Hur som helst, jag pratade med veterinären och vi kom överens om att avvakta. Han är pigg i övrigt, äter och dricker och brottas med Billy. Det är antagligen en halsinfektion, och därmed inget akut. Blir det värre ska jag ringa igen.

Veterinärens råd:
  • Ivan ska hållas under uppsikt så att vi snabbt ser om allmäntillståndet ändras
  • Det är bra att han pigg, men det är givetvis bättre om han vilar och tar igen sig lite
  • Han ska ha hållas varm när vi går ut och ska inte ägna sig åt ansträngande aktivitet (som långpromenad)


Kosmisk lag: Om man behöver ringa en veterinär, så är det garanterat på en fredagkväll. Alternativt mitt i en storhelg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0