Kursstart för Billy!

Idag skulle jag egentligen ha varit i Örebro med Ivan, men eftersom mitt schema i skolan ändrades fick det skjutas upp till morgondagen. Det innebar att jag hade tid att gå på första kurstillfället för grundlydnadskursen som Billy ska gå fram till maj.

Jag hade inte så höga förväntningar, men jösses vilken positiv energi jag hade när jag satte mig i bilen!
Tänket är himla pedagiskt, kursupplägget är ordentligt strukturerat men med utrymme för förändringar utifrån olika individer och ledarna känns väldigt seriösa och engagerade.
Det ska bli skitroligt!

Redan den här gången fick vi två olika uppgifter/trick som hundarna ska kunna vid kursavslutningen. Alla hundar fick ett individuellt trick och ett trick som gäller för alla:
  1. Slicka sig på nosen/runt munnen på kommando (för alla)
  2. Spela död (Billys egna)
Och jag tycker verkligen inte om att man lär hunden att spela död. Det är... hemsk. Och det känns jättedumt. Så jag kommer att kalla det något helt annat. Typ "Platt!" eller "Vält!" eller något annat som innebär att han ska ligga lugnt och stilla på ena sidan...



Mina anteckningar från kursstarten:




I morgon bär det alltså av till Örebro med Ivan.
Jag har klippt korv och hyvlat ost och tagit fram klickern och packat ner bästa bollarna i väskan.
Det ska bli väldigt spännande..!

Kommentarer
Postat av: jenny

Kul med kurs! Jag vill gå en fortsättningskurs avseende agilityn, lära mig att bli en bättre handler. Men chansen för att en sån kurs kommmer att arrangeras i Östersund är väldigt liten, känns det som! Får nog leta rätt på det någon annanstans.. Nja, stella gillar nog inte luvan så mycket men oftast så har hon inte den på sig. Det var mest för kortet som jag försökte få på na luvan :) Stackars hund,... :) Trevlig kväll!

2011-03-09 @ 23:26:58
URL: http://enlitenrod.weebly.com
Postat av: Pernilla, Till Hund

Åh det tricket med att "spela död" lärde vi vår schäfer, fast under kommandot "slappna av". Det var ett nyttigt trick som hjälpte till många gånger i vardagen!



Lycka till!



Vänligen,

Pernilla / Till Hund

2011-03-11 @ 12:24:20
URL: http://tillhund.blogg.se/
Postat av: Fanny

fina anteckningar! precis så ska träningen vara tycker jag

2012-02-09 @ 17:20:14
URL: http://melkerpug.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0