Ivan ska på kurs!

På onsdag ska jag och lillkroken till Örebro för att vara med som försöksvalp (eller exempelekipage) på Klickerkloks instruktörskurs.
Den kostar gratis, och jag ska passa på att umgås med mina föräldrar som jag hälsar på alldeles för sällan, så vi har verkligen ingenting att förlora. Ivans största utmaning kommer antagligen att bli att inte reta upp mina föräldrars gamla cairnterrier Nisse till bristningsgränsen. Vi får se hur det blir med det.

Angående klickerträning är jag faktiskt inte helt frälst. Än.
Jag använder det när jag lär hundarna något nytt, och Billy tycker att det är väldigt roligt (eller så ser han det mest som ett bra sätt att få mycket godis), men jag har aldrig riktigt gett mig in i det till 100%.
Själva tänket med positiv förstärkning stämmer dock in helt med min livsfilosofi i övrrigt - både när det gäller hundar, hästar, barn och... min make.

Vi får se om dagarna i Örebro förändrar min inställning.

Kommentarer
Postat av: Sara

Men hallå, det du har missat är att klickerträning är såååå mycket mer än själva klickern. Du behöver inte ens använda klicker för att klickerträna. Det handlar mer om tänket kring hur man tränar: dvs att allt bygger på frivilliga beteenden från hundens sida och att man formar fram beteenden. Och att man aldrig bestraffar hunden.



Jag tror nog Fanny, Thomas och de andra instruktörerna lyckas banka lite vett i skallen på dig idag och imorrn. :) Lycka till!

2011-03-09 @ 04:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0