Fästingrapport

Nu har Billy och Ivan haft sina bärnstenshalsband i ganska precis en månad. De har dem bara på sig när vi är utomhus länge eller är ute i gräs/skog/nära vatten. Inte på alla promenader och inte varje dag, men andra ord. (Helt ärligt har vi faktiskt inte använt dem särskilt mycket.)

Utöver bärnstenshalsbanden har jag använt PROB-deo. Främst för att Billy är känslig mot knott och mygg, men den ska enligt uppgift även hålla fästingar borta. Även den har vi på mer sällan än vad som rekommenderas. Billy får 1-2 gånger i veckan i stället för varannan dag. Ivan får bara en gång i veckan. Jag droppar det inte heller i pälsen, utan häller lite på en bomullstuss som jag sedan stryker ett stryk över ryggen på hundarna.

Antal fästingar på Ivan hittills i år: 0
Antal fästingar på Billy hittills i år: 0*

Så himla skönt!
Jag vet inte om det är hundarna, halsbanden eller deon som är anledningen till resultatet, eller en kombination av dem. Eller om det kanske till och med är fästingarna själva? Hur som helst är det oerhört skönt att inte behöva använda gift. Jag tror dock att det krävs ganska kort päls för att halsbanden ska fungera. Jag tror dessutom att fästinar föredrar lite gosig underull att sitta i - och det har ju inte dvärgpinschrar.

Varken Billy eller Ivan har drabbats av några andra insektsbett heller, så det verkar onekligen bli en väldigt trevligt sommar för oss :)



*Han har haft en som kröp omkring på magen, men som inte satt fast.
Så den räknas inte.

Kommentarer
Postat av: Anna

Det låter ju riktigt lovande! Hoppas det fungerar lika bra på mina grabbar, de är också släthåriga. Man kanske skulle köpa PROB deo också, för säkerhets skull. Det gör ju inget att ha på lite extra om det är giftfritt :)

2011-06-06 @ 17:31:45
URL: http://sota-nosar.blogspot.com
Postat av: Regina

Hallo! Har du skickat bilderna? Eller har du inte haft tid? Kram, syns imorgon!

2011-06-06 @ 19:52:16
URL: http://mebyregina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0