Smitskit

Idag har vi tränat agility!
Det är så himla roligt och Billy har varit riktigt duktig, rent hindermässigt. Vi tränade en hel del slalom och försöker att få till ett bra tempo utan att fuska med portarna, och det börjar ta sig..!
Ivan är mest bara med för att vara cheerleader och för att leka loss bland hinderna.

MEN, vi har ett stort bekymmer; Billys smitningar.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.
Just nu sitter jag funderar på vad som är mest effektivt av eltråd och taggtråd...
Idag drog han två gånger och båda var jäkligt omfattande (dvs att Billy försvinner. Han är helt borta och utom synhåll och kan ha dragit åt vilken riktning som helst. Jag kan inte göra ett skit, förutom att ropa och gå mot det håll han sågs senast). Sista gången ålade han sig genom fårnätet som omger halva planen.

Och jag tror inte att han skulle kunna hejda sig, ens om han ville.
Det är som att den lilla, lilla ärthjärnan kopplar in någon slags autopilot som varken har tillgång till syn eller hörsel eller självbevarelsedrift. Han kan bara inte låta bli. När han kommer tillbaks är han väldigt fjäskande och skamsen, så någonstans långt inne i luddet vet han ju att det inte är bra. Om jag är arg på honom när han är på väg tillbaks så flyr han hellre än att möta en arg matte, så jag kan får ju vackert vara glad att han kommer fram till mig, även om det innebär att bita ihop och knyta näven i fickan.

Det värsta är att det är bara på den här planen han gör såhär.
Han är lös i 100 andra situationer och blir aldrig blockerad på samma sätt.

Behöver jag hitta en annan plan, på en annan klubb?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0