Tre alternativ

... till dvärgpinscher. 
Först och främst: Jag älskar dvärgpinschrar. Det är den bästa och roligaste hundrasen för mig (oss!) och jag är så himla glad att vi kunde komma överens om att det skulle bli just den rasen. 
 
Men om jag ändå skulle titta på andra raser, vilka skulle jag kunna tänka mig då?
För det första har jag insett att jag är vansinnigt kräsen, men efter en del funderande har jag skakat fram tre alternativ:
 
1. Dansk-svensk gårdshund
Frisk ras med pinschergrund i rätt storlek och en del av det svenska kulturarvet. Jag har träffat väldigt trevliga individer och jag tror att de har allt det roliga som en dvärgpinscher har, men toppar det med mindre stress och lite mer tålighet och tolerans. 
 
2. Staffordshire bullterrier
Jag tänker mig ett smäckert och sportigt bowlingklot med glatt humör. Har sett flera på agilitytävlingar och gillar deras power. Tror att det är skitbra hund att träna med och som ändå är nöjd med livet i vardagen. Räknar dock med att aveln är rätt så infekterad av oseriösa uppfödare, men det lär ju finnas flera som både meriterar sina hundar och gör MH/BPH och olika hälsoundersökningar. Den verkar också vara en frisk ras, men jag har hört en del om att det är ganska vanligt med allergier? Nåväl. Helt klart en kandidat i alla fall. 
 
3. Chinese crested
Nakenvarianten alltså. Det här hunden jag alltid har velat ha men aldrig kommer att få. De ser ju ut som små ponnyer, för tusan! ♥ Tror att de är skitroliga och glada och att de kan vara riktigt sportiga, men det faller lite på hälsan. Ögonproblematik, tänder som växer fel eller saknas och hela projektet med att bada och smörja. Nja, jag vet inte jag.Och jag tror faktiskt inte att min man skulle släppa in en i huset... Men ändå. En hund som ser ut som en ponny... Älskar deras uppsyn och är väldigt kär i den här rasen. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: sandra

När jag valde hund så valde jag bolognese då den faller mig i smaken på alla kategorier, fäller inte, frisk ras, lagom stor och inte alltför stor jaktlust.

men skulle jag köpa en till hund av annan ras så skulle jag välja mellan, Bichon Havanais, Chinese Crested eller en Papillon. Tyvärr faller de två sista raserna bort på grund av den sjukdomshistoria som cirkulerar runt i rasen. Men annars är det väldigt trevliga raser ;)

2014-09-17 @ 11:31:30
URL: http://livetsomlukas.WordPress.com
Postat av: Elin och Billy

Kul att läsa! Jag håller på att titta på andra raser än aussien, och det är så förbannat svårt! Man är ju trots allt ganska inrutad på "sin egen" ras :)

2014-09-18 @ 06:55:45
URL: http://aktivaussie.se/bloggen
Postat av: My

Jag skaffade mig en chinese crested för snart 10 år sedan, bland det bästa jag har gjort :) han fäller inte, drägglar inte, han luktar mest shampo och så får han plats i cykelkorgen. Det bästa med honom är att han är så himla trevlig mot folk och fä. De är ju annars lite reserverade och kan vara lite tråkiga så tyvärr.
Spanade länge på dvärgpinsher men kände att nä.. Fin hund men lite mycket. Sen stal jag en, helt ärligt i och för sig. Han är den värsta av de värsta, helt galen faktiskt. Men fantastisk att jobba med, otroligt snygg, kung i spårskogen och alldeles alldeles underbar... Fast det är nog bara jag som tycker det... :)

2014-09-20 @ 22:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0