Att avdramatisera mat

Mina hundar har fri tillgång till sitt torrfoder.
Det finns alltid mat i deras matskålar.
 
De äter när de är hungriga och de äter precis så mycket de vill ha och det enda jag behöver göra är att fylla på när det är tomt. Oftast så håller de sig till sin matskål, Billy har den vänstra och Ivan har den högra. Och de bråkar inte om mat. I vår flock är maten väldigt avdramatiserad, det är inte en resurs på samma sätt som tuggben eller leksaker eller kyvklingvingar eller mattes uppmärksamhet. 
 
Det är skönt. 
Jag tror inte på det där med att hundar ska äta på fasta tider, eller på "sätt ner matskålen och ta bort den efter några minuter om hunden inte äter, till slut är hunden så hungrig att det äter direkt du ställer ner matskålen". Jag tror inte på att utöva makt genom mat. 
 
Mina hundar har dessutom helt olika matvanor. Billy äter sällan, men gärna mycket på en gång. Ivan äter lite då och då under dagen, ofta proppar han munnen full och går i väg en bit med maten för att spotta ut den och sedan knapra i sig den i lugn och ro. Jag lägger mig inte i. Skulle jag till exempel tvinga Ivan att äta en hel portion en viss tid på dygnet hade han blivit skitstressad och det hade bara inneburit konflikter.
 
Hundarna äter när och hur det passar dem och båda är i fint hull. Om jag kunde sluta mata Ivan med ost så hade han nog varit lite slankare, men han lider inte av några extra hekto. De vaktar inte sin mat, de kan äta ur samma matskål, det finns ingen hets kring maten, de äter lagom mycket och det blir inte krig om maten ens med andra hundar. 
 
Det här har provocerat många andra hundägare en hel del.
"Mäh!? Så kan du väl inte göra? Hur vet du att de äter tillräckligt/lagom mycket?"
(Jag ser väl det på dem, herregud. Jag vet också hur mycket foder jag köper och hur ofta jag köper nytt. De ligger perfekt i förbrukning.)
"Mina hundar skulle äta tills de sprack om jag gjorde så!"
(Då tror jag att du har skapat en hets och ett osunt ätande hos din hund. Ivan äter det mesta han kommer över och har aldrig nekat en godbit – men ändå äter han alldeles lagom mycket foder och har inga problem med att lämna mat i matskålen eftersom det garanterat finns kvar när han kommer tillbaka. Mat = trygg resurs = ingen anledning att hetsäta.)
"Det är väl inte konstigt att hundar slåss om maten?!"
(Nej, inte det minsta. Särskilt inte om mat är en bristvara, hundarna är hungriga och någon annan kontrollerar tillgången.) 
 
Jag är så oerhört nöjd med det här konceptet och att flocken är så harmonisk. 
Mitt lilla dream team ♥
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Det här är alldeles individuellt, vi har tagit över en siberianhusky husky som hade fri tillgång på mat o va så mager att man på långväg kunde räkna samtliga revben, höftkulpr etc. Vi har absolut ingen dramatik runt våra matskålar eller någon negativ stress, hundarna kan äta i samma matskål utan problem. Men de får mat på ojämna tider två gånger per dag och äter den ena inte så plockas maten upp. Sibben som ras har jag märkt äter väldigt dåligt med fri tillgång o då är det inte bara våran utan även andra vänner som oxå försökt med fri tillgång, genom att raden i sig ibland har dagar de inte äter alls.
Nä jag tror mest att vi människor är de som skapar stressen hos våra hundar, oavsett vilken teknik du kör med så gäller det inställningen hos oss människor!

2014-10-29 @ 10:35:26
URL: http://bordermaniac.nenohh.com
Postat av: Anonym

Fast nu skyller du ju lite på andra för att deras hundar skulle äta alldeles för mycket, men inte vet ju du hur alla andras hundar fungerar :) vi har inte det problemet ( tvärtom däremot ) men bara för att det fungerar för dig behöver det inte betyda att det är ägarnas fel för att det inte skulle fungera för dem!

Samt att det nog bara fungerar om man ger torrfoder :)

2014-10-29 @ 11:58:14
Postat av: Maria Segedi

Mina har också fri tillgång å torrfoder. Tänkte de kunde äta och slippa magkatarren på så vis. Men nej. De rör det inte. Suck =( De äter snällt 3 ggr om dagen av sitt uppblötta torrfoder med köttkross o ris istället. Hundskrällen...den ena skulle dessutom må bra av att äta lite oftare men torrfoder i skål är typ som sågspån för dem eller nåt...

2014-10-29 @ 19:34:38
URL: http://theycallmemad.wordpress.com
Postat av: Sussie

Hmm, ja. De bästa är väl det som fungerar för hundarna. De som dom mår bra på.
Min dvärgpinscher var graft överviktigt (drygt 10kg) när vi tog över honom som omplacering. Då var vi ju tvugna att banta han så då fick han begränsad tillgång. I dag väger han 6 kg och äter upp allt direkt. Tror han skulle bli tjock igen om vi fyllde på så att tillgången var fi tyvärr.. Så alla har olika förutsättningar.. =)

2014-10-29 @ 20:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0