Det där om fästingskydd...

Förra året hade Billy inte något skydd alls mot fästingar. Jag tror att vi plockade totalt 7-8 stycken äckelkryp på honom på hela sommaren.
Däremot visade det sig han är känsligt mot knott, så något slags skydd kommer han att behöva.

Jag vill inte använda något väldigt giftigt, och de flesta medel är såklart väldigt giftiga*. Kvar blir diverse hippiemetoder som det råder väldigt delade meningar om; Skudo, bärnstenshalsband och PROB schampo.
Jag är beredd att ge bärnstenshalsband ett försök, jag tror att dvärgpinnar har ganska ultimat päls för att det ska fungera. Dessutom tror jag att det borde vara ganska bra att kombinera det med PROB schampo.
Jag ska skicka iväg en beställning på bärnstenshalsband redan ikväll.
Om de inte fungerar så är de i alla fall snygga.




*Hundarna ålar runt i sängen och har varandra i munnen mest hela tiden = inte bra med gift.

Billy har ganska känslig hud = inte bra med gift
Ivan är en liten plutt = inte bra med gift
Gift är giftigt = inte bra med gift

Kommentarer
Postat av: Ninni Österholm

Du har inte provat att ha vanligt myggmedel på dem då? Visserligen också gift, men kan inte tänka mig att det är lika farligt som diverse annan skit. Jag har haft på sånt där vanligt som man sprayar på och köps överallt. Inte mygga, utan något annat. Blå och orange logga tror jag. Sprayade ett enkelt tryck på nacken, ett på baken och ett på magen innan jag skulle ut på kvällen när det var som mest insekter osv och det hjälpte utmärkt!

2011-05-01 @ 19:31:11
URL: http://salukitrix.wordpress.com
Postat av: Jonna & Svante

Hoppas att bärnstenshalsbandet funkar! Jag kör med gift, fästinghalsband. Håller med om att det inte känns helt hundra men när jag testat utan får jag plocka typ 7-8 fästingar efter varje promenad. Det minskar drastiskt med halsband så det känns värt det i vårt fall.

2011-05-01 @ 21:15:02
URL: http://www.jonna.nu
Postat av: Anonym

Det finns en ny produkt som heter tic-clip som är helt giftfri. Den håller dessutom i två år, så även fast den kostar 400 kr är den inte jättedyr. Det sägs att den har funnits länge i typ Tyskland och att folk är väldigt nöjda där. Jag har precis köpt den till Dagmar och hittills inga fästingar, men å andra sidan tror jag knappt de har hunnit vakna här än.. Plus att hon inte brukar få så många fästingar. Men min kompis har två shelties som har haft tic-clip på sig i några veckor nu och de två är tillsammans med hennes mammas sheltie hela dagarna, dvs på samma ställe som han. Han får flera fästingar per dag och Teja och Vilda har inte fått en enda! Ska bli intressant att se om det verkligen funkar, för det låter som rena rama humbugen: http://www.fastinghalsband.se/tic-clip-fastingskydd.html

2011-05-02 @ 08:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0