Örebrorapport

Jag och Ivan har alltså varit ett av exempelekipagen på Klickerkloks instrukörsforum med temat valpar och valpkurser. Det har, milt uttryckt, varit en väldigt lärorik dag för oss båda.

 

Jag förklarade att jag gärna vill ha hjälp med att höja Ivans skalltröskel. Just nu yttrar sig alla sinnesstämningar, åsikter och känslor på samma sätt: ihärdigt, gällt skall. Det spelar ingen roll om han är arg, glad, förvånad, vaktig, sur, upprörd, busig, otålig - han skäller som en dåre. Och det finns liksom ingen stoppknapp.
Vi fick bland annat jobba med att möta hundar och människor utan att skälla ut dem - vilket gick väldigt bra efter några minuter. Även de övningar som vi inte gjorde, utan bara lyssnade på och observerade gav riktigt bra verktyg för att kunna lösa eventuella framtida svårigheter.
Jag fick dessutom konkreta tips om hur jag kan jobba med Billys osäkerhet/ovilja när det gäller buren. Det ska jag nog ägna mig åt i helgen...

Efter några timmar börjar ett sällskap förvandlas till en flock - så under eftermiddagen var Ivan betydligt mindre skeptisk och i slutet av kursen var han superbusig och väldigt självsäker. Han har dessutom ätit uppskattningsvis sin egen vikt i korv...
Som avslutning på dagen åkte vi hem till mina föräldrar och hälsade på.
De fick skäll, vill jag lova.


Kommentarer
Postat av: jenny

Jag har kikat på Fannys agilitykurser. De verkar spännande. Däremot har jag fått höra att Fanny inte gillar Dvärgpinscher. Stämmer det? Känns ju tråkigt att gå en dyr kurs om man har en instruktör som redan på förhand dömt ut en..

2011-03-10 @ 22:39:12
URL: http://enlitenrod.weebly.com
Postat av: Sara

Berätta mer, berätta mer! :)

2011-03-11 @ 07:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0